وبلاگ شخصی عارف قهرمانزاده


دست نوشته های عارف قهرمانزاده

نو نهالی وسط باغچه یه شک و یقین

چندی پیش تقریباً مقارن با زمان تولد خودم، دستگاه قضا بر آن شد که شعری از جنس تولد نامه بنویسم تا به همین واسطه بتوانم مروری بر اشعار سایر شاعران هم دل خود بکنم. 

عارف قهرمان زاده

وقت سوسو زدن حضرت ابلیس و خطا
بعد نه ماه به این ورطه کشاندید مرا

نو نهالی وسط باغچه یه شک و یقین
شاخه ام را نشکن برگ مرا باز نچین

زاده آخر اسفندم و آغاز بهار 
ابر بارانی من بغض من آرام ببار

طفل بودم که مرا پیر و علیلم کردند
پیش هر ناکس و کس زاده ذلیلم کردند

فصل قد قامت من شد و رسیدم به بلوغ
با دو خط شعر پر از بغض و غم انگیز فروغ

شهریارم پی کوی پدرم میگردم
من خودم را وسط معرکه ها گم کردم

مثل پروینم و با سوزن و نخ درگیرم
شیر دیوانه در مانده به صد زنجیرم

میوه کالی ام از باغ پر از قمری پیر
زحمتم را تو بکش دست مرا باز بگیر

من گرفتار همین شعر و همین حاشیه ها
خسته از وسعت بی طاقت این قافیه ها

محتسب نیست بیگوید که چه باید بکنیم
یک نفر چاره کند آنچه نباید بکنیم

حضرت عشق زمین خورده بی حال و نذار
مثل برفی سر این صفحه تاریخ ببار

زاده دردم و نالیدن و آشوب و سکوت
بعد نه ماه پس افتاده در این فصل هبوط

دان تسبیحم و با نخ به تو وابسطه شدم
قدری از ذکر بکاه از نفست خسته شدم

میروم گوشه ای آرام بگیرم ریرا
اخوان باشم و الهام بگیرم ریرا

مثل نیما بروم تا برسم آن ور دور
ساحلم پر شده از آدم در گیر غرور

بهمنی پورم و هر شب عقبت میگردم
از سمرقند و بخارا و خودم دل کندم

اهل کاشانم و سهرابم و باقی همه رنگ
منزوی زاده درگیر تم ماه و پلنگ

عمری از عشق و هم آغوشی باران گفتم
هرکه را عشق به فرمود از ایشان گفتم 

واژه ها را بچکان بر ورق خسته من
آخر و عاقبت شعر دو سر بسته من

عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۱

او گئچن گونلردن چال یانا یانا

صدفلی ساز

 

صدفلی سازینا باسیب باغرینا
او گئچن گونلردن چال یانا یانا
خبر وئر نه زامان گله جک باهار
نه زامان دورنالار قونور ایوانا

نه زامان سونه جک ظلمین چراغی
نه زامان بیته جک آیریبیک چاغی
نه زامان کسیلیر قیشین آیاغی
نه زامان باهارلار گلیر میدانا

دونیانی بوغوب دو ظلمت نفسی
جانا گئتیریب دی شمرین نوه سی
داها دا خیردالیب بولبول قفسی
قول اولوب دنیامیز بالا شیطانا

قالانین بویونو بوکوب آیریلیک
داغلاری قازدیریب سوکوب آیریلیک
آشیما سویوخ سو توکوب آیریلیک
اینانین الین دن گلمیشم جانا
 
صدف لی سازینا غم یاراش ماسین
سون لر آراسی هئچ قاریشماسین
ملتین باغرینا درد یول آشماسین
اولاد لار بویونا اوخشاسین انا

ماکو بیر گوهر دی صدف ایچینده
وصف کله بیلمز شعر دیلینده
آختارما ماکو نو شاعیر جبین ده
سغیلماز ماکوموز شعره داستانا

ماکونون داغلاری دوشوب دو دیله
بیر کیشی ایستیرم قدرینی بیله
گوزلردن یاشلاری ایندیره سیله
قول لوق ائت میه بیزیم زامانا


ماکونون یازینی گورمک ایسته سن
اولیک ساچینی هورمک ایسته سن
دوزلوخ ده آتینی سورمک ایسته سن
گئدیرم  سویله سن توزلو تهرانا
 
سئویرسن  نئچه گون قوناغ اول منه
حرمت ائت مه لیم کونول دن سنه
سونرا دا قایدیب گئت سن وطنه
وصف ائیله ماکونو هر بیر اینسانا

داغلارین اوزون دن اریپ دی قار
هاهان دی بو گون لر قار گولو چیخار
بارلانیپ باغلار دا آلما جیلانار
گرک چی گورمه غی پیره جاوانا

عاشیق لار یوردودو فرهاد دان سوروش
او لارین یئرینی صیاد دان سوروش
دوز سوزو همیشه استاد دان سوروش
ماکولو جان وئرر گئلن مهمانا

عارف قهرمانزاده

 

 

عارف قهرمانزاده ۱ نظر ۲

امشب بیا و خیره به احساس من بمان

عارف قهرمانزاده

 

امشب بیا و خیره به احساس من بمان
لبریزم از سکوت پر از خاطراتمان

شاید به زخم این همه آتش که میزنی
پیدا کنم دو قطره از آن آب و آسمان

وقتی غروب به خانه نزدیک میشود
گوئی که میشوم شبحی بین مردگان

میتر سم از خیال خیانت که با من است
راحت نمیگذارد ام امشب به جانتان

دیگر غزل مجال نوشتن نمی دهد
از بس که وزن و قافیه گیج است و ناتوان

زخم دلم دوباره دهن باز کرده است
شاید رسیده عمق جراحت به استخوان

عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

موسیقی هیپ هاپ در جامعه ایران

رپ

 

جوانان و موسیقی هیپ هاپ

با توجه به استقبال بی نظیر جوانان از سبک های مختلف جدید موسیقی مانند سبک هیپ هاپ و رپ می توان گفت به نوعی سایر رشته های موسیقی تحت شعاع این چنین موسیقی‌هایی و سبکهای قرار گرفته‌اند.

اما آیا واقعاً سبک‌ رپ و هیپ هاپ را می‌توان از جمله سبک های ناسالم به حساب آورد و جوانان را از گرویدن به چنین سبک هایی منع نمود.
حال آنکه وقتی با جوانان و افراد متفاوتی که سبک هیپ هاپ را دوست دارند صحبت می کنیم، در بسیاری از مواقع چنین جمله‌ای از آنها می شنویم که هیپ هاپ یک نوع فرهنگ است و در بسیاری از جوامع مختلف به عنوان یک شاخه فرهنگی به حساب می آید.

به نظر حقیر باید گفت هریک از سبک های موسیقی رایج در کشورهای مختلف به دلیل داشتن پتانسیل ها و توانایی های متفاوتی نزد شنوندگان و سازندگان آن سبک از استقبال خاصی برخوردار شده اند.
به همین واسطه نیز سبک های مانند هیپ هاپ به دلیل دارا بودن ویژگی هایی مانند آسانی ساخت آهنگ و همچنین آسانی سرایش قطعات مختلف دارای طرفداران قابل توجهی می باشد.

 

دلیل گرایش موسیقی هیپ هاپ

از طرف دیگر باید توجه داشت که در بسیاری از موارد افراد در مورد خاصی می تواند عاملی برای تفریح در همان موضوع به حساب بیاید.

تقریباً بعد از انقلاب اسلامی ایران به میزان قابل توجهی از حمایت و همراهی حکومت حاکم بر ایران معطوف بر موسیقی سنتی ایرانی شد که دارای ویژگی های منحصر به فردی بود و الزاماً تمام افرادی که طرفدار استفاده از هنر موسیقی بودند گرایش قابل توجهی به این نوع سبک نداشتند.

هر چند در میان افراد متفاوت حاضر در جامعه تعداد قابل توجهی از افراد نیز معمولاً طرفدار استفاده از موسیقی سنتی بودند، اما ورود سبک های متفاوتی از کشورهای غربی و کشورهای دیگر بستری را فراهم کرد که بسیاری از طرفداران موسیقی بتوانند نوع دیگری از موسیقی را تجربه کنند.

به همین واسطه بسیاری از افرادی که در این سالهای زندگی می‌کردند را می‌توان از جمله طرفداران پروپاقرص بسیاری از موسیقی های وارداتی از جمله موسیقی پاپ و راک به حساب آورد.

موسیقی هیپ هاپ نیز تقریباً چنین اوضاعی را تجربه کرد چراکه بعد از رواج گسترده بسیاری از سبک های موسیقی مانند سبک های راک، جز، کانتری و به ویژه سبک پاپ در کشور ایران، تقریباً انسانی سبک‌های تسلط بسیار قابل توجهی بر روی افراد متفاوت حاضر در جامعه پیدا کردند.

موسیقی هیپ هاپ را می‌توان از جمله موسیقی های جدید ورودی به حساب آورد که به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فردی مانند سرعت قابل توجه انتقال مفاهیم و همچنین آسانی خوانندگی در این سبک به واسطه خوانندگانی که میخواستن دنیای خوانندگی را تجربه کنند. از طرفداران قابل توجهی برخوردار شد.

 

کم کاری صاحبان فرهنگ در زمینه موسیقی هیپ هاپ

متاسفانه در جامعه ما اغلب اوقات چنین اتفاقی می‌افتد که ما بعد از اینکه اتفاق قابل توجهی در سطح جامع رخ داد به فکر چاره اندیشی و یا تغییر وضعیت می‌افتیم.

حال آنکه موسیقی هیپ هاپ را می‌توان به عنوان یکی از ظرفیت‌های قابل توجه در جامعه به حساب آورد که می‌شود به واسطه آن مقدار قابل توجهی از فرهنگ و شخصیت پردازی های ایرانی را به جوانان و افراد مختلف حاضر در جامعه انتقال داد.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه این جنس از موسیقی را می‌توان به عنوان یکی از بهترین راهکارهای ارائه افکار اعتراضی در سطح جهان مورد شناسایی قرار داد.

موسیقی هیپ هاپ به عنوان یک موسیقی اعتراضی می توانست حجم قابل توجهی از انتقادات موجود در جامعه را با سرعت قابل توجهی به افراد مختلف صاحب منصب نیز برساند.
اما متاسفانه در بسیاری از موارد با توجه به بد اخلاقی های صورت گرفته و افراد صاحب این هنر نیز دچار نقش معکوس در جامعه هنری شدند و اقدام به ایجاد تضاد های میان فرهنگ و ضد فرهنگ کردند.

 

رپ خوب برای بچه های خوب

شاید در ابتدای ورود این سبک از موسیقی به کشور عزیزمان بسیاری از افراد این نوع از موسیقی را به عنوان یکی از سبک های بسیار شنیع و غیر قابل تحمل به حساب می آوردند.

اما رفته رفته با توجه به افزایش فعالیت افراد گوناگون در این سبک از موسیقی آثار بسیار ارزشمندی نیز توسط هنرمندان مختلفی تولید و در اختیار شنوندگان سبک قرار گرفت.

از این رو خوانندگانی مانند یاس به عنوان افرادی که دغدغه ارائه کارهای فاخر را در این زمینه داشتند تلاش کردند تا آثار متفاوتی را به گوش شنوندگان سبک هیپ هاپ برسانند تا شاید بتوانند به این وسیله به بسیاری از افرادی که نگاه نامطبوع به این نوع از موسیقی داشتند؛ ثابت کنند که سبکی پاک می تواند ایران نیز شود و در کنار حجم قابل توجهی از اعتراضی که معمولاً به همراه خود دارد باید ها و نباید های فرهنگ ایرانی را نیز به بهترین شکل ممکن رعایت کند.

آنچنان که دیده می شود هجوم غیر قابل تصور بسیاری از افراد مختلف جامعه به شبکه های اجتماعی خود موجب آن شده است که حجم قابل توجهی از افکار اعتراضی در چنین جوامع مطرح شود و به همین واسطه سبک هیپ هاپ رفته‌رفته به سمت ارائه کارهای عاشقانه و دارای مضامین دیگر رفته است.

نقل قول: یکی از دوستان میگفت که حضور هنرمندان جدیدی مانند یاسر‌بینام در عرصه تولید موسیقی هیپ هاپ توانسته است که بسیاری از افراد مختلف مانند افراد دارای سن و سال بالاتر را با این نوع از موسیقی به خوبی گره بزند.

هرچند شاید ارائه مجوز برای اجرای چنین سبک هایی در ایران دور از ذهن به نظر برسد؛ اما باید توجه داشت که هر چه سریع تر اقدام به ساماندهی چنین سبک هایی می تواند تاثیر بسزایی در افزایش قابل توجه و درجه کیفی آن نیز داشته باشد.

چرا که در صورتی که ما می‌توانیم شاهد آثار فاخر در زمینه هر یک از سبک های مختلف موسیقی باشیم که هنرمندان آن سبک بتوانند با خیال راحت تر نسبت به کسب درامد از رشته هنری خود اقدام به ادامه فعالیت کنند.

به امید آنکه روزی بتوانیم از این ظرفیت قابل توجه برای انتقال بهتر مفاهیم و همچنین احساسات استفاده کنیم.

 

عارف قهرمانزاده/مدرس نوازنده آهنگساز

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

دوره ششم آفتاب گردان ها

دوره ششم آفتاب کردان ها

 

 

 

برای شاعرانی که در دوره های متفاوت شهرستان ادب حضور داشته اند و یا اینکه در دوشنبه های شعر این موسسه حضور پیدا می کنند؛ شعر و شاعری یک دنیای دیگری است.
باید گفت شاعران و اساتیدی که در شهرستان ادب فعالیت می کنند، تاثیر قابل توجهی بر روی شاعران جوان می گذارند تا آنها بتوانند راه خود را به بهترین شکل ممکن پیدا کنند.

حضور در دوره ششم آفتابگردانها هم نصیب بنده حقیر شد و همین واسطه می‌توان گفت تعداد قابل توجهی از دوستان بزرگوار را در زمینه ادبیات پیدا کردند که هریک از آنها به عنوان دوری از جعبه جواهر و دنیای ادبیات به حساب می‌آیند.

 

اساتیدی مانند استاد بزرگوار محمد علی مودب، مبین اردستانی، وحید سمنانی و بزرگوارانی از این قبیل از جمله کسانی بودند که در طی دوره ششم آفتابگردان ها همراه شاعران جوان بودند.
مسئله دیگری که هرگز از یاد نمیرود این است که هنگام خداحافظی تقریباً تمام افرادی که در دوره حضور داشتند بغضی نهفته را در سینه خود می پروراندند که ناشی از دوری و جدایی بعد از آشنایی و همدلی بود.

دوره ششم آفتابگردان ها را می‌توان از جمله دوره هایی به حساب آورد که به دلیل یادگیری حجم قابل توجهی از مفاهیم مختلف ادبی و همچنین اخلاق شاعرانه از جمله بهترین دوره های هنری به حساب می آید.

باید از موسساتی مانند شهرستان ادب سپاسگزار بود که همه سال اقدام به برگزاری چنین دوره هایی می‌کند تا بزرگواران مختلفی از سراسر کشور بتوانند در دوره حضور داشته باشند و همدیگر را بشناسند.
به غیر از شناختی که در طی دوره توسط شاعران نسبت به یکدیگر حاصل می‌شود، درک مفهومی و درست است شعر از جمله مفاهیمی به حساب می‌آید که بعد از اتمام دوره شاعران را به همراه خود تا بیکران عمر خواهد برد.

هر چند در جامعه امروز شعر و شاعری را از جمله هنرهای مغفول از طرف مردم می‌توان به حساب آورد؛ اما همواره تعداد قابل توجهی از افراد متفاوت در جامعه اقدام به سرایش شعر های متفاوت جهت ارتباط حسی و ذهنی با مخاطبان خود می کنند.

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

پشت صحنه فیلم کوتاه آراز

پشت صحنه فیلم کوتاه آراز

پشت صنه فیلم کوتاه

 

فیلم کوتاه آراز در سال 1398 توسط عارف قهرمانزاده و میلاد آقازاده مراحل تولید خود را سپری کرده و انشالله در سال 1399 به صورت اینترنتی در اختیار بینندگان قرار خواهد گرفت. موضوع این فیلم لحظاتی از زندگی جوانی به نام آراز می باشد. او دچار مشکلات بسیار جدی شده است که به واسطه اتفاقاتی که در فیلم دیده می شود روی دیگر سکه بر او ظاهر می گردد. عارف قهرمانزاده به عنوان سرپرست گروه فیلم سازی و میلاد آقازاده در قالب نویسنده و کارگردان این فیلم را راهبری می کنند.

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

من تو را نقش زدم بر بدن کاشی ها

عارف قهرمانزاده


من تو را نقش زدم  بر بدن کاشی ها
بردم رنگ زدم دل نقاشی ها

نیوتون بودم در دامن من افتادی
 مثل یک حادثه در محفل عیاشی ها

من تو را کشف نکردم تو  خودت افتادی
و شدی موجب اینگونه غزل پاشی ها

دست بردم که تو را لمس کنم دود شدی
زاده شد از تب تو بوته خشخاشی ها

شوروی بودم و تو مثل لنین برگشتی
من ولی فکر نکردم به فروپاشی ها

عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۱

آدم که باشی دست شیطان می رسد پشت ات

آدم که باشی دست شیطان می رسد پشت ات
در فکر من اما زنی هم شکل حوا نیست

فریاد من را توی گوش کوچه حبس اش کن
این شهر هم خون کسی از جنس ما ها نیست

من بعد از این لالم کرم کورم نمی بینم
این قرن عصر مردم مشغول افشا نیست

یادم نمی آید کجای قصه بد کردیم
می دانم اما فرصتی در حد حاشا نیست

بار تمام درد ها بر شانه ام مانده است
چیزی نگو نه،  بیش از این بر دوش من جا نیست

من پاسخی از مردم این شهر  نشنیدم
دیگر مجال پرسش و اما و آیا نیست

دنیایتان سهم نگاه هیزتان باشد
در ذهنتان حتی خیالی از تماشا نیست

من از پس پروانه ای برگشتم از تبعید
یک پیله جا مانده خود پروانه حالا نیست

من هر قدم دارم به مردن میرسم این شهر
آماده تشیع این مجنون تنها نیست

شاعر : عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

در شهر شنیدم به کسی تیر زدند

عارف قهرمانزاده

 

 

در شهر شنیدم به کسی تیر زدند
هفت تیر کشیدند و دلی سیر زند

در شهر شنیدم که کسی یاغی شد
ما بین همین معرکه آژیر زدند

با گربه صفت ها که کسی کار نداشت
در همهمه یک هیکل چون شیر زدند

یک عاشق دیوانه به پا خواسته بود
یک عده فقط دست به تفسیر زدند

یک عده هم آن طرف فقط میدیدند
چایی و کمی بعد نخی تیر زدند

یک عده از این معرکه دل خوش بودند
هی دست به نشر عکس و تحریر زدند

نیرو نرسید و حمله ها پایان یافت
زالو صفتان دست به تحقیر زدند

ما بین همین واهمه ها خوابم برد
من را به همان اسلحه با تیر زدند

عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰

من آن تک شاخه پیرم که دیگر گل نخواهم داد

عارف قهرمان زاده

 

من آن تک شاخه پیرم که دیگر گل نخواهم داد
مجال همنشینی را به یک بلبل نخواهم داد

چنان خشکم چنان تنها که گویا متن پاییزم
و حتی در همین حالت دگر سنبل نخواهم داد

شبیه شاخه پیری که فصل میوه اش رد شد
برای سرخوشی ها تان کمی الکل نخواهم داد

تمام سمفونی ها را برایم باد میسازد
برای جشن نت هایش دو ر لا سل نخواهم داد

من آن تک شاخه پیرم که دیگر خسته ام از خود
تماما خار خواهم شد و دیگر گل نخواهم داد

عارف قهرمانزاده

عارف قهرمانزاده ۰ نظر ۰
عارف قهرمان زاده:
نویسنده، روزنامه نگار، شاعر و پژوهشگر
زمینه فعالیت: گردشگری، جامعه شناسی و اکوتوریسم
بسیاری از مطالب و مفاهیم قابل اشتراک هستند به همین امید هنوز بلاگر هستم.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان